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先日ウェーバーフェイスブックを見ていましたらデューイ・ウェーバーに縁の深い”ハロルド・イギー”さんが亡くなられたとの記事がありました。


初代サーファー編集長でサーファージャーナルの編集長”スティーブ・ペズマン”の追悼記事がありましたのでご紹介いたします。


In Remembrance: Harold "Iggy" Ige

Harold was Dewey Weber�s shaping machine in the late 1960s, right in the heyday of Weber Performers. Dewey was selling thousands of them each year, and he was putting boards out of his South Bay factory like a demon. I recall one surf shop in Houston selling 600 of Performers in one summer. For me, I was beginning to try and figure shaping out. I had worked on shaping a thousand second blanks for Foss Foam and had an idea of task sequence, but pattern sweeping, blending skills, and an overall sense of philosophy and method were still to come. I walked into Dewey�s shop and asked him for a shaping job to which he simply said,�Sure,� and put me on the fire to see if I could actually cook, the fire being a shaping stand next to Harold Iggy, his star. Iggy was sweet to me. He gave me a quick primer on what he did, what was special about Weber boards, shape signatures and so forth, and then turned back to mowing foam. He had his own style. Most shaper banded rails, matching the bands on both sides for angle and taper, then blended them into smooth matching curves. Not Iggy. He curved the decks down to about a two-inch square on the sides that represented the outline. Then he took ahold of the end of the board, lifted it from one end and began rounding one rail, front to back with a sureform, then went back to front on the other side. Did each complete rail separately. Sanded it out, screened the rails. Viola! Done. I�d never seen it done so fast and easy. No painstaking side to side methodology to have the rails match. When he was done, the board was right. I was in shock. I did it my way for two weeks then moved south. But all my life I�ve remembered Iggy�s shaping technique as a life lesson. �Bra! Don�t make problem where no is.� He was a true classic, and a good surfer too. �S.P.

By Steve Pezman
Harold was Dewey Weber�s shaping machine in the late 1960s, right in the heyday of Weber Performers. Dewey was selling thousands of them each year, and he was putting boards out of his South Bay factory like a demon. I recall one surf shop in Houston selling 600 of Performers in one summer. For me, I was beginning to try and figure shaping out. I had worked on shaping a thousand second blanks for Foss Foam and had an idea of task sequence, but pattern sweeping, blending skills, and an overall sense of philosophy and method were still to come. I walked into Dewey�s shop and asked him for a shaping job to which he simply said,�Sure,� and put me on the fire to see if I could actually cook, the fire being a shaping stand next to Harold Iggy, his star. Iggy was sweet to me. He gave me a quick primer on what he did, what was special about Weber boards, shape signatures and so forth, and then turned back to mowing foam. He had his own style. Most shaper banded rails, matching the bands on both sides for angle and taper, then blended them into smooth matching curves. Not Iggy. He curved the decks down to about a two-inch square on the sides that represented the outline. Then he took ahold of the end of the board, lifted it from one end and began rounding one rail, front to back with a sureform, then went back to front on the other side. Did each complete rail separately. Sanded it out, screened the rails. Viola! Done. I�d never seen it done so fast and easy. No painstaking side to side methodology to have the rails match. When he was done, the board was right. I was in shock. I did it my way for two weeks then moved south. But all my life I�ve remembered Iggy�s shaping technique as a life lesson. �Bra! Don�t make problem where no is.� He was a true classic, and a good surfer too. �S.P.
以下和訳しますと
1960年代ウェーバー・パフォーマーモデルが全盛の頃、ハロルド・イギーはウェーバーのシェーピングマシーンのような活躍をしていました。
当時ディーイはパフォーマーモデルを年間数千本販売していて、サウスベイの工場から悪魔のような夥しい本数のボード出荷していました。
私の記憶ではヒューストンのあるサーフショップではひと夏にパフォーマーモデルを600本販売していました。
当時私はシェープ技術を磨くべく多くの時間をFossFoamのブランクスに費やしていました。
シェーピングの流れを一通り身に付けていましたが、細部の微調整、全体をまとめるセンスはまだまだとう段階でした。
ある日ウェーバーのショップを訪ね、デューイーにシェーピングの仕事をさせて欲しいと頼みました。
デューイーの返事は”良いよ”と簡単に引き受けてくれました。そしてハロルド・イギーの隣の場所を与えら、どのくらいの技術があるかテストされました。
イギーはとても親切で、ウェーバーのボードの特徴、どのように削ったら良いかを直ぐに教えてくれました。
イギーのシェーーピング方法は独特で、たいていのシェーパーはレールを削る際プレーナーでできるバンド(段差)を頼りに両方のレールを均一にするように削って行きますが、イギーはデッキ面から一気にレール部分を2インチほど残すよう削っていきました。
そしてノーズからテールまでシュアフォーム(ボードを削る道具)を使って一気に丸めて行きました。片方のレールを仕上げ、もう片方のレールに取り掛かるといったやり方で、見たことのないほどのスピードで実に簡単そうにボードを仕上げていました。
時には苦痛をともなう両レールが均一、均等にする微調整を必要としない早業で、素晴らしいボードを仕上げていました。
私はショックを受け、2週間自分のやり方でシェーピングの仕事をした後、南へ引っ越しました。
それ以降ずっとイギーのシェーピング技術は私の生涯のレッスンとして記憶されました。”ブラ!問題の無いところに問題をおこすなよ!”かれは本物のグッドサーファーでした。”


デューイーの斬新なボードデザイン、それを支えた凄腕のクラフトマン”ハロルド・イギー”のコンビ。私自身しばらくパフォーマーモデルでサーフィンしていませんでしたが、こういった歴史、背景をもった”パフォーマー”モデルにまた乗りたくなりました。


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